Brouwerij De Aap’s belangrijkste ingrediënt: humor

Brouwerij De Aap’s belangrijkste ingrediënt: humor

Brouwerij De Aap. Zo noemen hobbybrouwers Robbert Smit (38), Marco van de Haar (38) en Robert Schuurman (39) zichzelf. Het belangrijkste ingrediënt: lol met elkaar hebben. “Als we van een uur brouwtijd minder dan vijftig minuten schik hebben, dan stoppen we ermee.”

Het drietal kent elkaar al sinds groep 3, van de Goorse Gijminkschool. “Toen brouwden we nog niet hoor.” Robbert was de eerste die het zelf brouwen ontdekte. “Ik begon samen met een andere kameraad met een kant-en-klaar brouwpakket. Dat bleek wel leuk te zijn.” In 2016 was er een brouwwedstrijd van de lokale slijterij. Dat leek Robert en Marco ook wel wat. De andere kameraad haakte af. Brouwerij De Aap was geboren en ze ontwikkelden een recept voor hun After Dinner Dip(a). Robert: “Natuurlijk hebben we die wedstrijd niet gewonnen.” Maar ze hadden de smaak te pakken.

Berucht noemen ze zichzelf inmiddels, want Brouwerij De Aap gaat al wat jaartjes mee. Het belangrijkste in het proces blijft humor: een gekke naam voor het bier, leuke tekst op het etiket en lol tijdens het brouwen. “Beetje gein erin. We noemden elkaar ook regelmatig aap, vandaar de naam”, vertelt Robert. De taakverdeling is helder: Robbert verzint het recept, Robert en Marco de naam en de rest. Ook belangrijk: samen het brouwsel proeven. “Je moet wel eer van je werk hebben”, lacht het drietal.

Winnend recept

Ze hebben de afgelopen vijf jaren menig biertje gebrouwen, 27 stuks, exclusief een paar mislukte exemplaren. Robbert: “We zijn nooit tevreden.” Marco: “Er zijn brouwers die jaar in jaar uit hetzelfde recept perfectioneren. Wij vinden het leuker om onszelf uit te dagen steeds een ander biertje te brouwen.”

Inmiddels heeft Brouwerij De Aap ook hun eerste brouwwedstrijd gewonnen. Die van de lokale Speciaalbiergilde in 2020. Het winnende biertje: Chimperial Stout, een speciaalbier met vleugje kokos en cacao. En ze kunnen niet wachten op de volgende wedstrijd en hopen dat ze komend kalenderjaar alsnog hun titel kunnen verdedigen. “Dat wordt wel een uitdaging, want er zijn meer mensen aan het brouwen geslagen”, vertelt Marco. Door de lockdown heeft hobbybrouwen een vlucht gekregen, weten de heren. Her en der zijn nu, zelfs in de supermarkt, kant-en-klare brouwpakketten te koop. Met een sponsoractie heeft het drietal wel een professionaliseringslag gemaakt: ze beschikken nu over een automatische brouwketel. Dat maakt het proces wat makkelijker, want de temperatuur hoeft niet meer handmatig op een fornuis geregeld te worden.

Commercieel versus hobby

Het brouwen van een biertje kost tijd: een dag om het recept in elkaar te zetten. Dan drie tot vier weken in de tank, afvullen op de fles en dan nog enkele weken doorrijpen in de fles.

Alhoewel winst op een brouwwedstrijd naar meer smaakt, zullen de Goorse heren hun bieren niet commercieel aan de man brengen en blijft het voorlopig bij het samen opdrinken met vrienden en familie.

Maar ze hebben wel andere wensen. “Een keer een biertje brouwen voor een goed doel”, lijkt Marco wel mooi. “Een winterbier en quadrupel maken lijkt me ook wel mooi nog”, voegt Robert toe. Wat een goed biertje moet hebben? Das wel een lastige vraag. Marco: “Het blijft een jurysport. Maar misschien is dat gewoon het geheim van onze (Robbert) Smit.”

Het drietal houdt dus wel van een biertje. En ze drinken ook wel eens een ander speciaalbiertje dan het eigen gebrouwen gerstenat. Te veel om op te noemen, maar ze zetten het wel eens in een app. Untappd is een app waarbij je je gedronken speciaalbiertjes bij kan houden en kan scoren. Natuurlijk zijn ook de bieren van Brouwerij De Aap toegevoegd. Op de knop hierboven kan je hun lijst met bieren zien.

Meer portretten uit de Hof van Twente lezen? Je vindt hier een overzicht van alle gepubliceerde portretten op Hofhuisjes.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.