TikTok-tips van Sanne Assink, ook wel de Hengeveldse TikTok-juf

TikTok-tips van Sanne Assink, ook wel de Hengeveldse TikTok-juf

Ze had niet verwacht dat ze er zo bekend mee zou worden, maar inmiddels heeft ze 42.800 volgers op TikTok en 14.600 volgers op Instagram. “Bekend worden was niet het doel”, vertelt Sanne Assink (29). Ze gebruikte sociale media het afgelopen schooljaar in haar lessen aan de Petrusschool in Hengevelde. Met ons praat ze over haar digitale bekendheid en geeft ze ook nog wat tips als je zelf digitale roem ambieert.

Hoe kwam je erop om met TikTok te beginnen?

“Ik heb de documentaire The Social Dilemma op Netflix gekeken en was onder de indruk hoe iedereen wordt beïnvloed door hun mobiele telefoon. Hoe een haatreactie online voor zoveel verdriet kan zorgen en maakt dat je twijfelt aan jezelf. Dat is wel de wereld waarin we nu leven en daar wilde ik in mijn klas aandacht aan geven.” 

Hoe heb je dat gedaan?

“Ik ben niet zomaar op sociale media gegaan of het in de klas ter sprake gebracht. Ik heb daar eerst echt wel over nagedacht. En een plan gemaakt. Dat plan heb ik besproken met de directeur van de basisschool. Belangrijk onderdeel was wel dat de kinderen nooit herkenbaar in beeld zouden komen. Ook al mochten de meeste leerlingen dat wel en wilden ze dat wel, dat wil ik gewoon niet.”

Vertel eens over je plan…

“Nou ik dacht… TikTok is zo’n gekke app. Wat nu als ik dat als middel ga gebruiken om erover te praten met mijn leerlingen van groep 6. Ze mogen er zelf nog niet op, officieel is het medium pas vanaf 12 jaar, maar veel van hen zitten er toch op en laten elkaar van alles online zien. Ik wilde vooral dat de gesprekken hierover educatief waren, maar ook ludiek. Ik heb zelf ook een minor drama en theater in het onderwijs gehad, dus dat past hier ook weer in. Onderwijs hoeft niet stoffig of saai te zijn.”

Wat voor filmpjes maak je zoal voor TikTok?

“Van alles. Educatief. Denk daarbij aan ezelsbruggetjes voor bepaalde lesstof, zoals breuken. Maar soms ook ludieke filmpjes. Dan ren ik zogenaamd weg voor leerlingen die me wat willen vragen in mijn pauze. Laatstgenoemde zijn vooral herkenbaar voor collega-leerkrachten en krijg ik regelmatig reacties op. Ik heb ook een partnerschap gehad. Daarvoor maakte ik instructiefilmpjes voor een product en heb ik deze gepromoot. Maar dat doe ik echt alleen als ik zelf achter het product sta. Om eerlijk te zijn had ik nooit verwacht dat het zo groot zou worden dat ik ook aanvragen voor een samenwerking krijg…”

Wat was de meest bijzondere ervaring of reactie die je hebt gehad?

“Ik vind het heel gaaf om te zien dat de kinderen zelf ook meedenken over wat we in de video kunnen laten zien en hoe we dat het beste moeten doen. Ze denken zelfs mee over de camerapositie, haha! Het grootste lol had ik toen ik samen met de leerlingen een filmpje over werkwoorden heb gemaakt. Maar de meeste voldoening krijg ik toch van de gesprekken die de video’s bij de leerlingen losmaken. Bepaalde dingen die ze op hun tijdlijn krijgen zijn niet normaal en daar praten we dan samen over. Ook hoe ze dat met hun ouders kunnen bespreken. Een van hen had een keer een filmpje van een horrorclown gezien en was daar bang voor. Door het algoritme kreeg ze nu steeds meer filmpjes van horrorclowns te zien. Ze vroeg in de klas hoe ze daar af kon komen. Voor mij is er echt een hele nieuwe wereld opengegaan.”

En nu ben je bekend, beroemd of wellicht zelfs wel berucht;) Hoe merk je dat?

“Gelukkig word ik niet herkend op straat haha, maar digitaal krijg ik wel veel reacties.”

Heel veel mensen volgen jou op TikTok, maar wie volg jij zelf nu eigenlijk?

“Door het algoritme krijg ik zelf ook veel leerkrachten op mijn tijdlijn. Maar ik ben ook gek op het kijken van dagelijkse routines van anderen en gezondheidsdingen, zodat ik er zelf van kan leren.”

Stel we gaan jou vanaf NU volgen, wat gaan we dan allemaal nog te zien krijgen?

“Nou, er zijn een aantal partijen die met me samen willen werken op het gebied van onderwijs en educatieve thema’s, dus wellicht dat je hier nog wat van gaat zien. Wat betreft het samen met leerlingen video’s maken, daar kan ik nog niets over zeggen. Ik heb komend schooljaar weer een nieuwe klas en ik moet eerst met de leerlingen en hun ouders in gesprek. Samen het vertrouwen hebben om te zien of en hoe we het op dit punt na de zomervakantie inzetten.”

Wat zijn jouw plannen met je TikTok- en Instagram-account nu je zo bekend bent?

“Ik zou het zelf nog wel leuk vinden om nog een paar filmpjes op te nemen met collega TikTok-leerkrachten, zoals Meester Jesper, Meneer Martijn of Juf Monique. Dat heb ik al eens gedaan, maar dat was superleuk!”

En heb je nog tips voor wie ook bekend wil worden met TikTok?

“ Jazeker!

  1. Probeer uniek te zijn
  2. Kies een genre: wil je mensen iets leren, of wil je iets maken bijvoorbeeld?
  3. Maak je filmpjes in daglicht
  4. Gebruik trending geluid (deze vind je door zelf ook filmpjes te kijken en als je op het geluid van zo’n filmpje klikt dan kan je zien hoe vaak dit gebruikt is; bij 20.000 tot 500.000 keer zit je goed en pakt het algoritme jouw filmpje ook mee)
  5. Gewoon gaan doen en zelf veel plezier eraan beleven!”

Sanne is een van de hofportretten te lezen op Hofhuisjes. Wil je nog een bijzonder portret lezen? Kijk dan eens hier. Of wil je misschien nog wat sociale media tips? Misschien bevat dit artikel dan nog wat nieuwe informatie voor je.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.