Het ‘Smidseleven’ volgens Glenn Begieneman

Het ‘Smidseleven’ volgens Glenn Begieneman

Ondanks de noodgedwongen sluiting vanwege coronamaatregelen bleef horecaonderneming d’Olde Smidse een positieve gangmaker in Goor. Kreten als #totzitzebiedesmidse en #gewoongezellig hielden de moed erin naast alle innovatieve manieren om het hoofd financieel boven water te houden en contact te houden met hun gasten. Tijd voor een Hofportret van bedrijfsleider en Gorenaar Glenn Begieneman (36).

Vertel eens Glenn, hoe ben je bij d’Olde Smidse begonnen?

“Hahaha, dat begon al in mijn tienerjaren. Maar in 2011 en 2012 ben ik voor eindstage van de Hogere Hotelschool naar Barcelona geweest. Ik kwam eigenlijk terug naar de Smidse met het idee dat ik hier ongeveer een half jaartje zou werken: even wat bekends en dan weer door, zeg maar. Het is er nooit meer van gekomen… d’Olde Smidse is mijn thuis.”

En wat doe je nu?

“Ik ben bedrijfsleider, maar eigenlijk spring ik overal bij waar het nodig is. Ik zorg voor het dagelijkse reilen en zeilen in de zaak. Ik ben er eigenlijk altijd.”

En hoe zit dat met de positieve vibes online?

“Nou dan moet je eigenlijk bij Ron Kuenenger, de eigenaar van dit familiebedrijf, en zijn vrouw Elies zijn. Zij doen achter de schermen alle sociale media-berichten en regelen de huisstijl en aankleding, zoals de steeg naast ons pand bijvoorbeeld. Online zichtbaar zijn is zo belangrijk geworden om te overleven als bedrijf, ook door corona. De berichten die je online ziet zijn allemaal zaken die bij het thuisgevoel passen. Het gevoel dat we je bij d’Olde Smidse willen geven: ongedwongen genieten hoe jij dat wilt. Als jij in je oude werkkleren op het terras wilt zitten, vinden wij dat prima. Ons personeel draagt ook geen uniforms. Wil jij satésaus bij je pepperonisteak? Prima. Laagdrempelig, bij ons kom je niet voor een sterrenbeleving maar voor kwaliteit en gezelligheid. De ziel zoals hij er was is er nog steeds en zal blijven. Hier in Goor werkt dat.”

Maar niet alleen online zijn jullie zichtbaar. Jullie hebben flink wat initiatieven in het leven geroepen de afgelopen maanden…

“Samen met het team kijken we naar wat het bedrijf nodig heeft. Zo ging het vroeger ook. De vroegere eigenaar Ben, vader van Ron, had het idee om een ijssalon te beginnen, want die was er niet meer in Goor. Daar konden we een deel van de serre in de zomer wel voor gebruiken, want dan zitten de mensen toch niet binnen. Ik mocht het opzetten. En waar Ben in het begin nog elke week met een boodschappenlijstje naar de Makro ging, hebben we inmiddels vaste leveranciers. Ook dat innoveren hoort wat mij betreft bij het Smidseleven. Dat is trouwens een term die Ben ooit in het leven heeft geroepen en in de tijd van de reclame over het Zwitserleven-gevoel. Wij hebben hem alleen wat verder doorgevoerd voor onze gasten…”

“Maar je hebt gelijk. We hebben best wel wat zaken geprobeerd. Je moet ook wel wat natuurlijk als je het bedrijf in de zwarte cijfers wilt houden. Afhalen en bezorgen, 4-gangen kerstdiner aan je deur, ijstaarten, de Smidse MiniMarkt in de serre en op de weekmarkt met onze bistro-soepen en huisgemaakte desserts, merchandise-lijn, kniepertjes drive-through, bistrosoepen onder de naam Bistrofood in de lokale supermarkt en straks ook nog de bistrosauzen… ja, dat is weer iets nieuws wat we binnenkort lanceren!”

Hoe komen jullie aan al die ideeën?

“Nou ja, het is echt niet allemaal van onszelf natuurlijk. Ik wil best toegeven dat we bepaalde zaken bij collega-ondernemers in het land en verder weg hebben gespot en daar ons eigen sausje over hebben gegoten. Zo wist ik van een collega in Spanje dat ze daar cocktails in een spuitje serveerden. Dat werden dus de Smidse-vaccins. Maar als ondernemer moet je extra creatief blijven in coronatijd en ik denk dat we, net als veel andere collega’s in de horeca-branche, daar onze stinkende best voor hebben gedaan.”

Het lijkt echt als een tierelier te lopen allemaal. Is dat achter de schermen ook zo?

“Natuurlijk ging er ook wel een en ander mis. Zo kregen we van gasten terug dat de prime beef die we bezorgden wat taai bleek. Dat hebben we besproken met onze slager en vakman. Wat bleek? Het vlees is minder lekker doordat het in een gesloten box gaat en daardoor vetten wat stollen. Daar leer je dan weer van en je past je aan. Het zijn zware tijden voor de horeca maar we zijn er goed doorheen gekomen en bestaan gelukkig nog steeds.”

En hoe gaat het dan straks verder?

“Tja, ook bij reguliere openstelling zullen we wel weer moeten passen en meten. Ook als je nu een kijkje in de keuken neemt dan zie je inderdaad dat we allemaal echt hard moeten lopen om het bij te benen. Het afhalen en bezorgen blijven we doen maar daarvoor zullen we wat aanpassingen in de keuken en aan de afhaalkaart moeten doen. Fantastisch natuurlijk, die nieuwe Smidsedienst heeft de coronacrisis ons in ieder geval opgeleverd. Het belangrijkste is dat we het Smidseleven gevoel blijven houden. Wat voor ons betekent dat er tijd is voor een praatje aan tafel, kwalitatief lekker eten en gezelligheid. Het restaurant is ons thuishonk, dat moet goed zijn. Voor onze gasten zal het altijd het Smidseleven als vanouds zijn.”

Terrassen zijn inmiddels weer open. Maar nog steeds kan je bij veel lokale ondernemingen ook nog bestellen en afhalen. Een overzicht hiervan vind je hier.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.